Geef mensen de erkenning waar zij behoefte aan hebben
Erkenning, voor velen het antwoord op de vraag: waar doe ik het voor. Waarvoor zet ik dat stapje meer?
Het belang van erkenning
Het kost niets, maar toch wachten veel mensen op de erkenning. Wachten op dat moment dat een leidinggevende op hun afstapt en hun die erkenning geeft. Erkenning, een van de belangrijkste motivatiefactoren, wordt maar summier toegepast. Je vraagt je af waarom dat niet meer gebeurt. Het antwoord zit in de verschillen in kernbehoeften.
Het geven van erkenning
Je bent een leidinggevende en je hoort van de behaalde resultaten van een medewerker. Je stapt erop af, want het is een compliment waard.
Dan gebeurt er iets. In plaats van dat je iemand ziet die blij verrast is, of in ieder geval positief reageert, lijkt het er meer op dat de erkenning die je geeft haar of hem niets doet. Het wordt daarmee een actie die je minder snel zal herhalen. Ben je aardig tegen iemand en dan wordt er zo gereageerd.
Een oorzaak
Een deel van de mensen heeft meer behoefte aan waardering en erkenning voor hen als persoon. Het schouderklopje, daar hebben zij behoefte aan. Zij hebben immers die prestatie geleverd.
Die zijn meer sfeergericht.
Een ander deel van de mensen heeft meer behoefte aan erkenning en waardering voor het resultaat. Laat bij hen die schouderklopjes maar zitten. Samen over het resultaat praten, dat spreekt meer aan. Wat nog meer aanspreekt is aandacht voor het kunnen behalen van resultaten. Dus aandacht voor wat zij nodig hebben om die resultaten te kunnen behalen.
Die mensen zijn meer resultaatgericht.
Bij nog een deel zijn beide behoeften even sterk aanwezig. Bij die mensen maakt het minder uit welke invalshoek voor erkenning geven iemand neemt.
Zo kun je mensen in drie groepen verdelen
De leidinggevende is bijvoorbeeld meer resultaatgericht. Die heeft behoefte aan het halen van resultaten. Het moment dat zo iemand een goed resultaat haalt, is het moment dat het gevoel komt. De kick en misschien zelfs de adrenaline, Yes, kun je soms horen. Vanuit die behoefte hoort deze leidinggevende van het resultaat van een medewerker en stapt erop af.
Resultaatgericht ontmoet sfeergericht
Twee mensen met verschillende kernbehoeften. De meer sfeergerichte hoort waardering voor het behaalde resultaat. Daar praat de leidinggevende over. Mogelijke reactie? ‘Het maakt niet uit wat je hier doet, het gaat niet om jou maar alleen om wat je presteert’.
Sfeergericht ontmoet resultaatgericht
De meer resultaatgericht hoort allemaal persoonlijke complimenten. Mogelijke reactie? ‘Wat schiet ik daarmee op?’